Bereid je lichaam voor op het wintersportseizoen

De winter zal veel eerder komen dan je verwacht. Dit is geen verwijzing naar het populaire televisieprogramma “Game of Thrones” dat op HBO uitgezonden wordt; het is eerder een observatie over het verstrijken van de tijd. Het lijkt misschien alsof we net nog zaten te zwijmelen onder de verstikkende hitte van de zomer, maar voor je het weet liggen we ons in te pakken om ons tegen de kilte van de winter te beschermen. Het is niet het klimaat, zoals de winterharde mensen die op plaatsen met koud weer wonen snel zeggen; het is eerder de uitrusting die je nodig hebt om er te overleven. Anders gezegd, als je passend gekleed bent met de geschikte uitrusting, zul je plezier kunnen beleven aan je favoriete buitenactiviteiten, ongeacht de temperatuur of de neerslag die kan vallen.

Bereid je lichaam voor op het wintersportseizoen

Als je cliënten hebt die goed gedijen bij koud weer en in de winter van buitenactiviteiten genieten, dan zul je hen willen helpen om zo snel mogelijk in vorm te komen, zodat ze voorbereid zijn om plezier te maken als de sneeuw eenmaal begint te vallen. Het SAID (specific adaptations to imposed demands) principe, dat gebruikt wordt bij het ontwerpen van trainingsprogramma’s, stelt dat de oefeningen die in een trainingsprogramma worden opgenomen, relevant moeten zijn voor het resultaat dat van het programma verlangd wordt. Het is belangrijk de specifieke kracht en coördinatie te ontwikkelen die nodig zijn voor de wintersport om stabiliteit te bewaren op onstabiele oppervlakken zoals steile, besneeuwde heuvels en ijs. Dit zijn de soorten terrein die bij wintersport veel voorkomen.

Op wintersport

Bovendien vereisen veel wintersporten dat de benen hun evenwicht en controle kunnen bewaren terwijl ze zich in een snel tempo voortbewegen. Dit is een vereiste voor de benen. Omdat het vier tot zes weken kan duren voor het lichaam zich aan een nieuw oefenprogramma aanpast, geldt dat hoe eerder je cliënten beginnen zich specifiek op wintersport voor te bereiden, hoe eerder ze naar buiten kunnen om te genieten van hun favoriete activiteiten die bij koud weer plaatsvinden.

Het volgende programma is ontworpen voor algemene kracht en conditie, en het doel ervan is je cliënten te helpen bij het ontwikkelen van een algemene conditie voor hun favoriete buitenactiviteiten bij koud weer, door ze een algemeen kracht- en conditieprogramma aan te bieden. Kracht en sterkte zijn nodig voor veel winterse activiteiten, zoals het skiën van moguls, springen op een snowboard, of sprinten op schaatsen tijdens een hockeywedstrijd. Veel winterse activiteiten vereisen kracht om de fysieke arbeid vol te houden en kracht voor explosieve spieracties. Als gevolg daarvan bevat deze training compound sets, die bestaan uit het uitvoeren van twee oefeningen achter elkaar voor hetzelfde lichaamsdeel of bewegingspatroon. De eerste oefening richt zich op het opbouwen van kracht, terwijl de tweede oefening zich richt op het opbouwen van kracht. Je cliënten kunnen de specifieke kracht en macht ontwikkelen die ze nodig hebben voor hun favoriete buitenactiviteiten door een krachtoefening, gevolgd door een explosieve oefening, in hun trainingsroutine uit te voeren.

Training voor wintersport

Deze training moet twee tot drie keer per week worden uitgevoerd, met minstens een volledige vrije dag tussen de sessies om herstel mogelijk te maken. Het is essentieel om in gedachten te houden dat het beoefenen van winterse buitenactiviteiten extra kracht vereist om tegen de weerstand van de sneeuw in te werken. Daarom moet je je cliënten aanmoedigen om enkele indoor fietslessen in hun gewone trainingsroutine op te nemen. Als ze van plan zijn buiten te sporten terwijl het koud weer is, is het absoluut noodzakelijk dat ze de juiste voorzorgsmaatregelen nemen om zich warm te houden. Velen van ons zijn zich bewust van de noodzaak van een goede hydratatie om aan de eisen te voldoen als je buiten traint bij warm weer; maar een goede hydratatie behouden is ook belangrijk als je buiten traint bij koud weer. Als gevolg van de grotere inspanning die het lichaam nodig heeft om zijn temperatuur op een normaal peil te houden tijdens het sporten bij koud weer, is het van essentieel belang dezelfde hydratatie-aanbevelingen in acht te nemen als men tijdens de warmere maanden van het jaar zou doen.

Bron: applied nutrition